tiistai 17. marraskuuta 2015

Apua tarvitaan!

Auts kuulkaa, mulla menee hermot! Olen yrittänyt muuttaa tämän blogin fonttia ja tasata kuvia ja tekstiä, enkä onnistu millään!  Ja vielä haluaisin lisätä sen automaattisen allekirjoituksenkin... NIin ja MIKSI tuohon otsikon ja tekstin väliin jää noin kamalan suuri väli, millä sen saa muutettua???

Olen googlannut ja kokeillut erilaisia systeemejä, mutta EI, kun ei onnistu niin ei! Osaisitteko auttaa?  Ja nyt näyttäisi siltä, että tämä teksti toimii jo haluamallani fontilla, mutta eivät nuo aikaisemmat ole mihinkään muuttuneet??? Miten ihmeessä voin olla näin tumpelo tämän kanssa, tuo ohjelmointikieli ei kyllä mitenkään päin ole vahvuuteni... Olen mielestäni löytänyt ihan ok olevia ohjeitakin, mutta kun haluttua muutosta ei vaan tapahdu! Tai ehkä tässä on sama kuin laihdutusohjelmissa ja siivouskirjassa, vaikka kuinka katsoo ja vaikka kuinka lukee, niin aina vaan on saman painoinen ja samat sotkut on edessä kun nenänsä nostaa kirjasta...

Ja nyt ei sitten jostain syystä onnistu tuo kuvienkaan lisääminen, argghhh, tämä saa mut raivoihin!

Mutta olisinpa ikionnellinen jos jollakin olis sellaiset rautalankaohjeet tai vinkki sivuille, jossa olisi sellaiset tosi simppelit ohjeet!?

Mukavaa viikon jatkoa kaikista vastoinkäymisistä huolimatta!

-Anu

16 kommenttia

  1. Apua olen nyt niin tööt, etten muista lainkaan ja tänään takkusin uuden bannerin kanssa 4t!!! Aargghh. Lopulta luovutin, Picasa kuvaohjelma ei vaan muuttanut bannerikuvaa sopivan kokoiseksi ja latasin uuden kuvakäsittelyohjelman.

    Nuo mielestäni löytyy ulkoasun lisäasetuksista, sieltä voi säätää vaikka miten. Ootas kun laitan tähän erään blogin jolla on todella hyviä ohjeita. Täältä olen löytänyt hyviä neuvoja. Mutta varmaan joku neuvoo pian ihan suoratkin ohjeet. Toivottavasti selviää, ennen kuin saat harmaita hiuksia. :)

    Hyviä unia Anu <3

    http://www.pinkbubble.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää tietokoneet on kyllä välillä raivostuttavia! Kiitos tuosta pinkbubble sivuston muistutuksesta, siellä olenkin välillä jo piipahtanut, mutta nyt olin taas unohtanut.

      Poista
  2. Voi kunpa minusta olisi sinulle apua. Tiedän tunteesi. Haluaisin blogini ulkoasuun yhtä sun toista mutta en osaa eikä kaikkea mitä haluaisin, ole bloggerilla tarjolla eli pitäisi ostaa sovelluksia. Ärsyttävää. Tiedän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Ärsyttävää! Mutta ei auta kuin jatkaa harjoituksia!

      Poista
  3. Voi ei kyllä löydy multakaan plakkarista rautalankaohjeita. Itsekin säätänyt noita kerran jos toistekin, ja paljon aikaa "tuhlaantunut" moiseen ;) Kuvien ja tekstin tasausta en minäkään muuten käytä automaationa; en tiedä, onko sellaista. Olen sitten aina muokannut sitä siinä kirjoitellessa. Ja muuten säätänyt sen leveyden niin, että sopii hyvin kuvien leveyden kanssa :)

    Ja minä olen ajatellut, että sulla on sellainen tyyli, että jätät otsikon jälkeen paljon tilaa (siis vähän niin kuin tilaa hengittää, ennen kuin se itse asia alkaa ;) - mutta eikö se sitä ollutkaan...?!! ;)

    Mutta ilmeisesti kuitenkin olet siellä Ulkoasu - mallin suunnittelutyökalu - puolella temppuillut asian kanssa? Todennäköisesti, enkä tähän hätään osaa sinne muuta neuvoa antaa kuin, että kokeile ja onnistu/epäonnistu - ja kokeile sitten vain uudelleen :)

    Tsemppiä sinne, ja mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tuolla olen asian kanssa temppuillut, mutta kun ei niin ei! Ja olipa kivasti ajateltu, että tuo otsikon ja tekstin väli olisi tarkoituksellista :D

      Poista
  4. Jotain tiedän, mutta tätä kautta on hankala neuvoa....Sun pitäis päästä muokkaustilaan. Olen puhelimella ja ei pysty samaan aikaan neuvomaan, plääh. Toivottavasti oot jo saanut selvyyttä asiaan....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisin ikionnellinen, jos ehtisit/ voisit jossain välissä neuvomaan, vaikka sähköpostitse?

      Poista
  5. Tiia jo vinkkasikin sivulle, josta itsekin usein käyn katsomassa neuvoa milloin mihinkin. (Blogi ei enää päivity, mutta siellä ne vanhat ohjeet kumminkin on tallessa. tai ainakin hetki sitten oli).

    Fonttien muokkaus (niin että myös kaikki vanha muuttuu) onnistuu, kun valitset vasemmasta valikosta ensin "Malli", sitten klikkat "Mukauta" ja sen jälkeen valkkaat "Lisäasetukset". Sieltä pääset muuttamaan fontit, värit yms. Ja kun olet löytänyt sopivat, valkkaa "käytä blogissa".

    Muutoksia tulee tehtyä niin harvoin (koska se on niin järjettömän työlästä) ja tuntuu, että joka kerralla saa aloittaa muistelun nollasta ja tehdä pari kertaa kantapään kautta ennenkuin lopulta jollain ihmeen konstilla (säkällä) onnistuu.

    Jos tarkoitat tekstin tasauksella sitä varsinaisen blogitekstin tasausta (muualle en osaa sitä tehdä), niin itse teen sen siinä vaiheessa, kun kirjoitan. Jos en muista vaihtaa sitä ennenkuin aloitan, teen sen sitten jälkikäteen samoin kuin tekstinkäsittelyssä. Eli maalaan tekstin siniseksi ja sitten valkkaan sen haluamani tasauksen.

    Olikohan tästä nyt mitään hyötyä?

    Vielä kysyisin, että mitä kautta siirrät kuvia? (Itse käytin alkuun Picasaa, mutta vissiin siellä tuli se kuvatila täyteen kun en älynnyt pienentää kuvia ja se lakkasi toimimasta. luulin että se oli siinä sitten, mutta nykyään siirrän ihan suoraan koneella olevista kuvatiedostoista, joihin olen kuvat tallentanut. Kokojen muuttamiseen käytän ilmaista Photoscape-kuvankäsittelyohjelmaa. Mulla esim. on kuvien maksimileveys 750 px niin että mahtuu nätisti paikoilleen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä siirrän ihan tietokoneen kautta, hirveän vähän olen viitsinyt niitä käsitellä, joten suoraan koneelta vaan :D Tuota photoscapea voisinkin kokeilla, Picasa on mun järjen juoksulle jotenkin hankala...

      Juu, jos joskus saan tän näyttään siltä kuin haluan, niin en meinaa kyllä ikinä enää muuttaa mitään!!!!

      Poista
    2. Varmaan sen teetkin, mutta mua jää vaivaamaan jos en sano, että kuvakoot kannattaa pienentää ennenkuin lataa blogiin. Muuten tulee Bloggerissa kuvatila äkkiä (tai siis oikeasti en tiedä, kuinka äkkiä, mutta tästä mua varoitettiin silloin kun itse alkuun latasin monen megan kuvat suoraan) täyteen, eikä kuvia voi enää lisätä poistamatta vanhoja. Siihen kuvakoon muuttamiseen mm. se photoscape on tosi näppärä.

      Sori, jos tää oli nyt ihan tyhmä "neuvo". Mutta oli nyt oman mielenrauhan takia pakko kirjoittaa se.

      Poista
    3. Oi kiitos Annukka tästä! Enhän mä tajunnut, että kuvankäsittelyohjelmassa kannattaa joka tapauksessa pienentää kuvat, KIITOS!

      Poista
  6. Minulla nuo muokkaukset ovat yleensä menneet yrityksen ja erehdyksen kautta. En nyt osaa neuvoa, mutta toivottavasti saat apua ongelmaasi.

    VastaaPoista
  7. Kyllä tämä aikamoista on, vaikka kuinka löydän vinkkejä ja apuja niin ei vaan onnistu! Taidan luovuttaa!!!

    VastaaPoista
  8. Täältä myös kivoja vinkkejä blogin ulkoasuun http://blogikoodeja.blogspot.fi

    Ja myös toinen blogi vielä http://koodikielella.blogspot.fi

    Pinkbubble olikin mainittu. Eli nuista kolmesta olen itse blogiini löytänyt tarvittavat vinkit.

    VastaaPoista

Kaikki saamani viestit ilahduttavat minua suuresti, kiitos siis sinulle!

© Meidän elämää
Maira Gall